فقدان زمین و رکود مدرسه سازی در البرز

به گزارش مهسان بلاگ، استان البرز با جمعیت دانش آموزی 500 هزار نفری و درحالی که بالاترین میانگین و بیشترین تراکم دانش آموزی کشور را دارد، با کمبود فضای آموزشی روبرو است.

فقدان زمین و رکود مدرسه سازی در البرز

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، یکی از مهم ترین احتیاجهای کشور به ویژه استان البرز در بخش ایجاد زیرساخت ها و امکانات آموزشی است که این مشکل هرساله در البرز مشهودتر می گردد. استان البرز در کشور بیشترین مدارس 2 نوبتی و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس درس معلم را دارد.

این استان در بخش سرانه فضای آموزشی آخرین استان کشور و بعد از استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. بین 35 تا 40 درصد فضاهای آموزشی استان البرز نیز به دلیل قدمت بالا فرسوده و احتیاجمند به تخریب و بازسازی است.

شلوغی کلاس های درس به ویژه در دوره ابتدایی سبب شده که دانش آموزان در یادگیری درس هایشان با مشکل روبرو شوند و معلمان نیز در کلاس های درس بیشتر نقش مبصر را داشته باشند.

ساکنان البرز بیش از 20 سالی می گردد که شاهد مشارکت بالا و بی نظیر خیرین مدرسه ساز به خصوص در مناطق کم برخوردار و پرجمعیت استان در امر مقدس مدرسه سازی هستند. حدود 2 سالی است که یکی از مهم ترین مسائل خیرین مدرسه از برای ساخت مدرسه در این استان را نبود زمین تشکیل می دهد.

نبود زمین برای ساخت مدرسه در نواحی چهارگانه آموزش وپرورش کرج که بیشترین مهاجرت پذیری استان البرز را نیز دارد محسوس تر است. به صف ایستادن خیرین مدرسه ساز برای تأمین زمین یکی از چالش های اصلی ساخت کلاس های درس در استان پرجمعیت دانش آموزی استان البرز است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

این درحالی که است که سالانه بیش از 12 هزار نفر به واسطه مهاجرت ها به جمعیت دانش آموزی البرز اضافه نموده می گردد.

تأمین زمین خواسته مهم خیرین

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: خیرین مدرسه ساز در این استان ازجمله در کرج احتیاج به تأمین زمین مناسب برای ساخت فضاهای آموزشی دارند.

محمدرضا اسپرورین گفت: اقدامات خوب خیرین در البرز موجب شده که این استان در کشور کارنامه پیروزی داشته باشد و رتبه برتر کسب کند. طی 20 سال گذشته خیرین نیک اندیش در تأمین کلاس های درس در این استان نقش مؤثری داشته اند که اگر همت والای این عزیزان نبود کمبود شدید فضای آموزشی در البرز بودیم.

اسپرورین یکی از مسائل اصلی خیرین مدرسه ساز به ویژه در استان البرز را در بخش تأمین زمین آموزشی و پیگیری فرایند اداری به خصوص در نواحی چهارگانه آموزش وپرورش کرج مطرح نمود. وی با اشاره به این که تأمین فضای آموزشی مناسب در ایران کوچک احتیاج به افزایش مشارکت های مردمی با هر توان اقتصادی دارد، اضافه نمود: تا به امروز خیرین نیک اندیش حدود نیمی از مدارس تازه ساخت البرز را احداث نموده اند.

وی بیان داشت: برای رفع این کاستی تنها نمی توان به ظرفیت بخش دولتی اکتفا کرد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: هرسال بیش از 12 هزار دانش آموز به جمعیت البرز اضافه می گردد درحالی که برای تحت پوشش قرار دادن این تعداد دانش آموز، کلاس درس مورداحتیاج به فضای آموزشی استان اضافه نمی گردد.

اسپرورین ادامه داد: در نزدیکی کانون شهید فهمیده کرج در رجایی شهر یک هزار 700 واحد مسکونی ساخته شده درحالی که برای آن فضای آموزشی پیش بینی نشده است.

وی تأکید کرد: حتی برای مسکن مهر نیز در البرز فضای آموزشی ساخته نشده است.

عملکرد بی نظیر خیرین مدرسه ساز در البرز

مدیرکل آموزش وپرورش البرز گفت: خیرین مدرسه ساز در ساخت فضاهای آموزشی این استان کارنامه پیروز و بی نظیری دارند که این حرکت معنوی آنان قابل تحسین است.

سالار قاسمی گفت: برنامه آینده مجمع خیرین مدرسه ساز در البرز باید با موضوع احتیاجسنجی و توانمندسازی راهنمایی گردد. حضور خیرین در امر ساخت مدرسه در امسال از رشد خوبی برخوردار بوده که لازم است در استان از خدمات شایسته مجمع خیرین و اعضای آن تقدیر به عمل آید.

وی به مشکل کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز اشاره نمود و یادآور شد: باید از ظرفیت شورای آموزش وپرورش برای حل این مشکل اساسی استفاده کرد. برای پیشبرد اهداف آموزش وپرورش در استان البرز که جمعیت میانگین دانش آموزی آن از میانگین کشوری پیشی گرفته است و کلاس های درس پرتراکم دارد باید چاره اندیشی کرد.

مدیرکل آموزش وپرورش البرز ادامه داد: در استان البرز خیرین مدرسه ساز در انتظار تأمین زمین برای ساخت کلاس درس نشسته اند که این مهم احتیاج به توجه مدیران شهری کرج و اعضای شوراهای اسلامی شهر دارد.

قاسمی مطرح نمود: برای ساخت مدرسه در البرز که با کمبود شدید فضای آموزشی روبرو است احتیاج به همراهی همه مدیران، ارگان ها، بانک ها، صنایع و شرکت های صنعتی و تولیدی فعال در این استان برای یاری در امر مقدس مدرسه سازی داریم.

وی تشکیل کارگروه های تخصصی در مجمع خیرین البرز را ضروری دانست و یادآور شد: با توانمندسازی، احتیاجسنجی و تشکیل کارگروه های تخصصی در این بخش باید زمینه و بستر مناسب را برای جذب اعتبارات دولتی و یاری خیرین در این استان را به وجود آورد.

وی تأکید کرد: تأمین زمین برای ساخت مدرسه یکی از مسائل اصلی آموزش وپرورش البرز است که در صورت ادامه بی توجهی به این موضوع مهم باید شاهد افت مشارکت خیرین مدرسه ساز در این استان باشیم.

آمادگی خیرین برای ساخت مدرسه

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: نبود زمین برای ساخت مدرسه در این استان درد بزرگی است که باهم اندیشی و همراهی مسئولان ذی ربط قابل درمان است.

حسن مهرانی گفت: هفت خیر برای ساخت مدرسه در البرز اعلام آمادگی نموده اند اما زمینی برای معرفی به این خیرین نیک اندیش وجود ندارد.

وی یادآور شد: این خیرین نیک اندیش حدود 2 سال است که تفاهم نامه ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار و مورداحتیاج استان ازجمله آق تپه و کمال شهر کرج را امضا نموده اند اما زمینی وجود ندارد که کار ساخت کلاس های درس در آن آغاز گردد.

مهرانی با اشاره به این که پول های ساخت مدارس خیر ساز به حساب بانکی واریزشده است، اضافه نمود: چاره رفع این مشکل که امروز به دغدغه اصلی خیرین مدرسه ساز و حتی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز تبدیل شده فقط به وسیله همکاری اعضای شورای اسلامی، شهرداری و مسکن و شهرسازی در این استان رفع می گردد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز توضیح داد: نداشتن زمین در البرز موجب شده که خیرین نیک اندیش در صف انتظار ساخت کلاس درس قرار گیرند درحالی که استان با کمبود فضای آموزشی روبرو است.

وی اضافه نمود: در صورت عدم واگذاری زمین برای ساخت کلاس درس در البرز طولی نمی کشد که استان بحران فضای آموزشی را بامعنای واقعی آن که آثار جبران ناپذیری را به همراه دارد، تجربه کند.

مهرانی گفت: در البرز خیرین مدرسه سازی حضور دارند که بین پنج تا 11 ماه است که برای ساخت مدرسه در انتظار تأمین زمین نشسته اند اما زمینی وجود ندارد و این مهم احتیاجمند پیگیری ویژه استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

وی از محمدرضا اسپرورین، حبیب اله ظهوری، رضا خاک باز، محمد محمدخانی به عنوان خیرینی نام برد که در انتظار تحویل زمین برای مدرسه هستند.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: برای ساخت هر مدرسه باید بیش از 2 هزار و 500 مترمربع زمین اختصاص یابد.

کمبود 520 فضای آموزشی در شهرک های مسکونی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز گفت که در شهرک های مسکن مهر این استان با کمبود 520 فضای آموزشی روبرو هستیم.

محمد دلاوریان گفت: در البرز هفت شهرک مسکونی پرجمعیت با حدود 90 هزار واحد مسکونی داریم که دانش آموزان در این مناطق احتیاج به فضای آموزشی دارند.

وی با اشاره به این که خیرین تا به امروز بیش از 60 میلیارد تومان از سرمایه خود را صرف ساخت مدرسه سازی در البرز نموده اند، یادآور شد: مسکن مهر البرز در فقر فضای آموزشی است به همین دلیل احتیاج به حمایت دارد. دلاوریان مطرح نمود: تا به امروز تنها 30 محیط آموزشی از سوی پیمانکاران احداث و در اختیار دانش آموزان قرارگرفته است.

دلاوریان اضافه نمود: توسعه این قبیل محیط ها به ویژه در مناطق محروم و شهرک های پرجمعیت از حساسیت بالایی برخوردار است. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز ادامه داد: برای ساخت مدارس در شهرک های مسکونی استان احتیاج به مشارکت شهرداری ها داریم.

وی تأکید کرد: پیمانکاران تعاونی های مسکن متأسفانه به وظیفه خود در ساخت فضای آموزشی در شهرک های مسکونی عمل ننموده اند.

فرسودگی 35 درصد فضاهای آموزشی البرز

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: 35 درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده است و احتیاج به بازسازی دارد.

محمدجواد کولیوند گفت: 2 هزار و 301 کلاس درس در این استان احتیاج به مقاوم سازی دارد تا دانش آموزان در فضایی ایمن و استاندارد درس بخوانند. در البرز حدود 16 هزار کلاس درس وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 746 کلاس آن احتیاج به مقاوم سازی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به جمعیت بالای دانش آموزی، فرسوده بودن مدارس و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس در این استان احتیاج به ساخت هشت هزار کلاس درس جدید داریم.

کولیوند بابیان این که ساخت یک هزار کلاس درس در البرز آغازشده است، یادآور شد: سالانه به طور متوسط 400 کلاس درس در این استان باید ساخته گردد. وی توضیح داد: از سال گذشته تا به امروز حمایت دولت در ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی در البرز فرایند مطلوبی داشته است تا فقر فضای آموزشی در این استان کم رنگ گردد.

این نماینده مجلس بابیان این که البرز در بخش تراکم دانش آموزی، یکی از متراکم ترین استان های کشور است، اضافه نمود: ساخت کلاس درس به دلیل کمبود فضای آموزشی و فرسودگی کلاس ها باید در اولویت کاری پروژه های عمرانی استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: استان البرز به دلیل مهاجرپذیری بالا، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیرمجاز با چالش های ویژه ای در بخش فضای آموزشی روبرو است.

کولیوند گفت: سالانه 12 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان البرز اضافه نموده می گردد. وی سرانه فضای آموزشی در البرز را 3. 5 ذکر کرد درحالی که این سرانه در کشور 8. 5 است.

البرز و دغدغه تأمین زمین برای ساخت مدرسه

استاندار البرز گفت: این استان با داشتن جمعیت دانش آموزی بالا با کمبود شدید فضای آموزشی روبرو است که تأمین آن احتیاجمند افزایش اعتبارات دولتی و همت والای خیرین مدرسه ساز و مشارکت های مردمی است.

عزیزالله شهبازی گفت: احداث فضاهای آموزشی جدید در البرز که دارای بیشترین مدارس دوشیفته، رشد بالای سالانه دانش آموزی، تراکم دانش آموزی بالاتر از میانگین کشوری در کلاس درس و فرسوده بودن نیمی از مدارس هست، لازم است.

در بعضی از مناطق البرز واحدهای مسکونی به صورت مجتمع یا شهرک احداث شده است درحالی که فضای آموزشی برای آن پیش بینی نشده است. البرز احتیاج به ساخت فضای آموزشی دارد زیرا جمعیت دانش آموزی آن هرساله در حال رشد است و باید سالانه 400 کلاس درس جدید در این استان احداث و تجهیز گردد لذا تأمین زمین برای ساخت مدرسه باید به دغدغه مدیران در البرز تبدیل گردد.

رئیس شورای آموزش وپرورش البرز ادامه داد: به طورقطع بودجه ها و اعتبارات دولتی جوابگوی احتیاجهای موجود در حوزه آموزش وپرورش نیست، به این دلیل انسان های خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه می دهند که نباید این حضور را از دست بدهیم.

شهبازی با اشاره به این که خیران مدرسه ساز کوشش های گسترده ای برای ساخت فضاهای آموزشی در البرز انجام داده اند، اضافه نمود: اما با توجه به احتیاج این استان به کلاس درس، احتیاج به افزایش مشارکت های مردمی با هر توان اقتصادی داریم.

وی بیان داشت: ساخت و تجهیز هشت هزار کلاس درس در البرز به وسیله تخصیص اعتبارات کشوری و استانی سال های زیادی طول می کشد درحالی که افزایش سطح مشارکت های مردمی و تأمین زمین مورداحتیاج برای ساخت مدرسه می تواند به ساخت کلاس های درس در این استان سرعت ببخشد.

وی تأکید کرد: همواره با مشارکت افراد نیکوکار مسائل بزرگی در کشور حل شده است که یکی از این مسائل در بخش فضای آموزشی بوده است به این دلیل است که از خیران نیک اندیش مدرسه ساز به عنوان بازوان دولت در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی یاد می گردد.

استان البرز 500 هزار دانش آموز دارد که در یک هزار و 300 ساختمان آموزشی مشغول تحصیل هستند.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 30369

به "فقدان زمین و رکود مدرسه سازی در البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقدان زمین و رکود مدرسه سازی در البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید